Inställt omval

Vänsterpartiet välkomnar att extra val inte behövs

Vi hade förberett en ny valrörelse och jag är imponerad över hur snabbt och effektivt partiet har planerat och mobiliserat över hela landet. Vi har också fått många nya medlemmar de senaste veckorna. Det visar vänsterns styrka.

Vi välkomnar ändå att extra valet inte blir av och den uppgörelse mellan regeringen och de borgerliga partierna som gör att det största blocket i riksdagen kan få igenom sina budgetförslag framöver. Vänsterpartiet sökte inte extra val, vi har hela tiden velat genomföra den budget som vi och regeringen förhandlat fram som innehåller en rad angelägna reformer som sänkt skatt för dem med låga pensioner, satsningar på äldreomsorg och bättre villkor för ensamstående föräldrar.

Vänsterpartiet vill nu att huvuddragen i den rödgröna budgeten genomförs i en eller flera ändringsbudget under 2015.

Vi är beredda att samarbeta med regeringen om det. För oss är det också avgörande att arbetet med att genomföra överenskommelsen om att ta bort vinstjakten i välfärden genomförs som planerat.

Det inställda extra valet innebär att Vänsterpartiets arbete som oppositionsparti i riksdagen fortsätter, samtidigt är partiet redo att förhandla om fler statsbudgetar under mandatperioden:

Vi är ett parti som samarbetar och vill påverka politiken. Vi är redo att förhandla om kommande budgetar om de har en inriktning som minskar inkomstklyftor, ökar sysselsättningen och stärker välfärden. I andra frågor kommer vi att vara ett tydligt vänsteralternativ och oppositionsparti till regeringen.

Nu behöver vi alltså inte gå ut i en ny valrörelse i mars. Men vi vill fortsätta vår dialog med väljarna och rekryteringen av nya medlemmar och därför hoppas jag att många planerade aktiviteter ändå blir av. Redan den 17 januari har vi en inplanerad kampanjdag över hela landet med inriktning på överenskommelsen om vinster i välfärden.

Men innan dess hoppas jag att var och en får en lugn och fin jul och ett riktigt gott nytt år.

Jonas Sjöstedt (V)
Partiordförande Vänsterpartiet