Josefin Brink studerade demensvården i Tibro!

Josefin Brink, riksdagsledamot och Vänsterpartiets 2:e vice ordförande besökte, inom ramen för partiets äldreomsorgskampanj ”Vem ska hjälpa mormor”, Tibro den 9 februari.
Hon var inbjudan av partiföreningen i Tibro och besökte demensboendet Bäckliden,  Allégården och Äldrecentrum.
Josefin Brink fick tillsammans med en delegation från Vänsterpartiet Tibro samt Skaraborgs distriktsordförande Egon Frid en mycket grundlig och inspirerande presentation av Tibro kommuns demensboende och äldreomsorg. Även de anställda, som ville, gavs möjlighet att prata med och ställa frågor till Josefin Brink.
Besöket var mycket uppskattat av både enhetschefer och personal som mer än gärna och med stolthet kunde visa upp den fina äldreomsorg som Tibro erbjuder!
Lunchen intogs i Allégårdens matsal som bjöd på ärtsoppa och pannkakor. Mätta och glada avrundades Josefins besök på äldrecentrum där både personal och besökare berättade om hur livskvalitén höjts många pinnhål i och med denna mycket viktiga verksamhet.
Vänsterpartiets kommunfullmäktigeledamot Cecilia Palmqvist tycker att det är roligt att kunna visa upp Tibro som ett föredöme i denna viktiga fråga men vill återigen aktualisera frågan om personalens anställningsvillkor.
”Erbjudan om heltid är ett måste för att kunna säkerställa nyrekrytering och bibehålla vår fina äldreomsorg. Personalens engagemang är nyckeln till god omvårdnad men då måste de också må bra och trivas med sitt arbete och sina arbetstider. Vi måste höja statusen för denna viktiga yrkeskategori!  Här har Tibro kommun ett jättestort ansvar!” Sammanfattar Cecilia Palmqvist.
Josefin Brinks spontana uttalande efter Tibrobesöket: ”Besöket i Tibro är en påminnelse om vilket fantastiskt arbete som görs i äldreomsorgen i skuggan av skandaler och vanvård. Tibroborna har alla anledning att värna och satsa på den kommunala omsorgen och hålla vinstjagande riskkapitalbolag utanför omsorgen.”