Stöduttalande angående byggnadskonflikten

Allt stöd till de strejkande byggnadsarbetarna

Arbetsgivarna har ännu en gång i årets avtalsrörelse valt konfrontation och vägrat lyssna på något av de fackliga kraven. Byggnads gör i det läget vad en fackförening måste göra: man tar strid för sina medlemmar.

Byggnads krav är grundläggande och viktiga att stödja för alla oss i den fackliga rörelsen. Byggnads kräver höjda lägsta löner och respekt för kollektivavtalen. Byggnads vill få bort låglönekonkurrens och fiffel. Vi vet att i allt fler branscher konkurrerar företag genom att inte följa kollektivavtal och inte betala skatt.

Det är därför viktigt att Byggnads ställer krav på att utveckla huvudentreprenörsansvaret samt att man kräver schyssta villkor för alla och vägrar lämna kvinnor, ungdomar och nyanlända utanför. Svenska kollektivavtal skall självklart gälla alla på svensk arbetsmarknad! Om arbetare ställs mot arbetare är vi alla förlorare.

Det har visat sig gång på gång att de långa entreprenadkedjorna som finns inom byggbranschen är själva grogrunden för social dumpning av löner och villkor. Detta vill Byggnads förhindra med alla tillgängliga medel men Sveriges Byggindustrier fortsätter att motverka detta arbete. Byggnads vill fortsätta att utveckla huvudentreprenörsansvaret för att säkra jobben och säkerheten på byggplatserna.

Byggnads tar även ansvar för att se till att de nyanlända som kommer till Sverige får samma goda utbildning som sina svenska kollegor och att ingen ska jobba för en sämre lön eller sämre arbetsvillkor baserat på sitt ursprung.

Det betyder också att säkra jobben i Skaraborg. För kommuner som exempelvis Skövde behövs det många fler bostäder för att möta målen om fler invånare. Till det behöver vi utbildade, duktiga och professionella byggnadsarbetare som jobbar säkert och tryggt. Byggnads vill bygga ifatt det som ännu inte ha blivit byggt och renovera upp miljonprogrammen. Detta ger jobb för många branscher som exempelvis byggnadsämnesindustrin mfl. Byggnads kamp är även en kamp för många fler industrier och branscher.

Arbetsgivarna vill ta makten över byggjobbarnas lönebildning, dom vill förändra lönesystemen. Aktieutdelningarna i de 4 största bolagen är över 5 miljarder. Givetvis ska de som skapar dessa vinster också ha en del av dom.

Tillsammans är ni starka! Ni för inte bara era arbetsvillkor framåt, ni för hela Sverige framåt!

Er kamp är vår kamp! Kämpa kamrater, ni har vårt fulla stöd!

Gabryjel Blom

Berith Bohrén