Pressmedelande från V i regionen

Vänsterpartiet går i opposition i Västra Götalandsregionen

Vänsterpartiet kommer att vara i opposition i Västra Götaland under de kommande fyra åren. Miljöpartiet har valt att bilda allians med de borgerliga partierna.

Vi beklagar att miljöpartiet valt att gå in i en moderatledd allians”, kommenterar Eva Olofsson (v), nyvald ledamot i regionfullmäktige.

Vi vet vad som väntar när alliansen kommer till makten; ökade privatiseringar, höjda avgifter och ökade klyftor inom hälso- och sjukvården. Vänsterpartiet kommer att prioritera de frågor vi pratade med medborgarna om i valrörelsen, både i vår budget och i motioner till regionfullmäktige. Vi vill se en avgiftsfri primärvård och 25.000 kronor som lägstalön för sjuksköterskor och andra kvinnodominerade vårdyrken, säger Jan Alexandersson (v).

Vänsterpartiet fortsätter nu det politiska arbetet i opposition med ett offensivt arbete för medborgarnas bästa.

Vi kommer att se till en behovsstyrd vård, utan vinstintressen. Vi säger nej till privatiseringen av sjukvården med de ytterligare vårdval, som den nya politiska ledningen föreslår. Vänsterpartiet vill hålla nere biljettpriserna i kollektivtrafiken så att vi får fler resenärer, avslutar Eva Olofsson.

Eva Olofsson

Jan Alexandersson