Vänsterns motion om upprustning av Kinnekullebanan fick stöd!

Regionstyrelsen i Västra Götaland säger ja till en motion från Vänsterpartiet om upprustning och elektifiering av Kinnekullebanan. Det kommer inte ske de närmaste 3 – 4 åren, men vi börjar jobba med det nu, säger regionrådet Leif Blomqvist (S).
Resandet på Kinnekullebanan har fördubblats sedan men började med satsa på trafiken år 2000. Direkttåget till Göterborg är en stor del av framgången.
Men banan är också dåligt skött. Underhållet har släpat efter i många år.
Det är det Vänsterpartiet vill råda bot på med sin motion. Vi vill ha svart på vitt vad som behöver göras och vad det kostar att rusta upp och elektrifiera Kinnekullebanan. Sedan kan man få in det i infrastrukturplanen och se till att något händer.
Det här har vi och många pendlare väntat på länge. Kjnnekullebanan är en livsnerv i bygden och helt nödvändig för alla som bor på orterna efter banan och föratt utveckla näringslivet och turismen, säger Sören Kviberg (V), regionråd efter framgången i regionstyrelsen. Nu går ärendet vidare till regionfullmäktige.

Men banan är också dåligt skött. Underhållet har släpat efter i många år.