Vänsterpartiets Kommun- och Landstingsdagar i Borås 12 – 13 september.

I avslutningen av sitt tal sa Lars Ohly:
Vi ska vinna valet om ett år. Men om vi ska lyckas med det måste vi dra åt samma håll nationellt och lokalt. Vi måste påminna oss om att vi är samma vänsterparti i riksdagen som i Borås, i Stockholms läns landsting som i Haparanda.

För valet avgörs i städer och samhällen runt om i landet. Det är här vi kan visa vad vår politik innebär i praktiken. Och det är du som lokal politiker som omsätter vår politik i verklighet. Det är du som kan göra skillnad. Det är du som tillsammans med andra kan förändra världen.

Vi måste koppla ihop vår vision med vår politiska vardag. Våra förslag ska visa vilket samhälle vi vill se, vi ska visa hur vi vill utveckla demokratin.

Förorterna brinner för att alltför många i dagens Sverige inte känner att de har någon chans i livet. Bara lokalt förtroendevalda med förankring i det lokala samhället kan släcka de bränderna.

Och för att få förutsättningar att bedriva en rödgrön politik i kommuner och landsting behöver vi en rödgrön regering. Den förändringen kan vi bara uppnå om vi inser att vi har ett gemensamt ansvar och gemensamma visioner som vi bara kan förverkliga tillsammans. Om ett år går vi till val. Fram till dess gör vi allt för att övertyga fler, engagera fler och se till att vårt rödgröna alternativ inte bara blir en angelägenhet för våra tre partier.

Och sedan, efter valet inleds förändringsarbetet på allvar. Då ska vi vara med och skapa ett mer rättvist och solidariskt samhälle.

Läs allt om kommundagarna i Borås på www.vansterpartiet.se